دوچرخه‌سواری، استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل، تفریح، تمرینات ورزشی یا ورزش به‌طور مستقل است.افرادی که دوچرخه‌سواری می‌کنند را «دوچرخه‌سوار» یا «دوچرخه‌ران» می‌گویند.

دوچرخه در قرن ۱۹ معرفی شد و در حال حاضر حدود یک میلیارد عدد از آن در سراسر جهان وجود دارد. آن‌ها ابزار اصلی حمل و نقل در بسیاری از نقاط جهان نیز می‌باشند.

دوچرخه‌سواری به‌طور وسیعی به عنوان یک نوع بسیار مؤثر و کارآمد از حمل و نقل در فاصله‌های کوتاه و متوسط در نظر گرفته شده‌است.


برخی دوچرخه‌سواری بانوان را عملی «غیراسلامی» و «ناهنجارانه» تلقی می‌کنند.
دوچرخه‌ها در مقایسه با وسایل نقلیه موتوری دارای مزایای متعددی هستند، از جمله ورزش بدنی مداوم در دوچرخه‌سواری، پارک آسان‌تر، افزایش قدرت مانور، و دسترسی به جاده‌ها، مسیر دوچرخه‌سواری و مسیرهای پیاده‌روی روستایی است. دوچرخه‌سواری کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی S، آلودگی هوا یا صوتی کمتر، و کاهش بسیار بار ترافیکی را سبب می‌شود. این امر منجر به هزینه‌های مالی کمتر به کاربر و همچنین به جامعه در اشل بزرگ می‌شود (آسیب ناچیز به جاده‌ها، فضای کمتر مورد نیاز برای جاده). با نصب قفسه دوچرخه در جلوی اتوبوس، سازمان‌های حمل و نقل به‌طور قابل توجهی می‌توانند پوشش مناطق خدمت خود را افزایش دهند.

در میان معایب دوچرخه‌سواری ایجاب و التزام دوچرخه (به استثنای سه چرخه یا چهار چرخه) به مواردی چون، حفظ تعادل آن توسط دوچرخه‌ران به منظور راست ماندن، حفاظت کم در برابر تصادفات در مقایسه با وسایل نقلیه موتوری،[۹] زمان سفر طولانی (به جز در مناطق پرجمعیت)، آسیب‌پذیری در شرایط آب و هوایی، مشکل در حمل و نقل مسافر وجود دارد، و این واقعیت که یک سطح اولیه تناسب اندام برای دوچرخه‌سواری در مسافت‌های متوسط و طولانی مورد نیاز است.

ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﮫﺎی ورزﺷﯽ ﻛﻪ دارای ﺿﺮﺑﻪ ھﺎی ﻣﻮزون و ھﻤﺎھﻨﮓ ھﺴﺘﻨﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ دوﯾﺪن و دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻛﺎرآﯾﯽ ﻣﻨﻈﻢ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻗﻠﺒﯽ و ﺗﻨﻔﺴﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

ﺑﺴﯿﺎری از اﻓﺮادی ﻛﻪ ﻣﯽ دوﻧﺪ از دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﻚ ​​ورزش ﺗﻜﻤﯿﻠﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﻛﻨﻨﺪ. ﺿﻤﻦ اﯾﻨﻜﻪ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ھﺎی ﻛﺸﺸﯽ ﻧﯿﺰ ﻛﻤﻚ ﻣﯽ ﻛﻨﺪ.

فواید دوچرخه سواری

 کاهش وزن 
وﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﮐﻢ ﮐﺮدن وزن ﻧﮕﺎه ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ، ﺧﯿﻠﯽ ﮐﻢ ﭘﯿﺶ ﻣﯽ آﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻏﺬاﯾﯽ ﺑﻪ طﻮر دراز ﻣﺪت ﺟﻮاب ﺑﺪھﺪ ، اﻣﺎ وردش بﻣﻨﻈﻢ

ھﺮ ﻧﻮع ورزش ﻣﻨﻈﻢ دارای ﻓﺎﯾﺪه اﺳﺖ ، اﻣﺎ یکی از مزایای دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری نسبت به سایر ورزش ها این است که خطر مصدومیت در آن کم اس.

میزان مصرف کالری در حین دوچرخه سواری 
دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺳﻮزاﻧﻨﺪه ﮐﺎﻟﺮی ﻋﺎﻟﯽ ھﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻓﻮاﯾﺪ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ دارد. طﺒﻖ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻨﯿﺎد ﻗﻠﺐ ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ ، دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺣﺪاﻗﻞ ۲۰ ﻣﺎﯾﻞ (۳۲ کیلومتر) در ھﻔﺘﻪ ﺧﻄﺮ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎری ﻗﻠﺒﯽ ﮐﺮوﻧﺮی را ﺑﻪ ﮐﻤﺘﺮ از ﻧﺼﻒ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻏﯿﺮ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮارھﺎ ﮐﺎھﺶ ﻣﯽ ھﺪ.

دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ آرام ۱۲ ﻣﺎﯾﻞ در ﺳﺎﻋﺖ (۱۹ ٫ ۵ کیلومتر در ساعت) در ﺟﺎده ای ﺻﺎف ۴۵۰ ﮐﯿﻠﻮ ﮐﺎﻟﺮی در ﺳﺎﻋﺖ ﻣﺼﺮف ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

افزایش متابولیسم با دوچرخه سواری 
ھﻤﭽﻨﯿﻦ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﺳﺮﻋﺖ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﺴﻢ ﺗﺎن را ﺗﺎ ﺳﺎﻋﺖ ھﺎ ﭘﺲ از آن ﺑﺎﻻ ﻣﯽ ﺑﺮد.

دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﻋﻤﺪﺗﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﯽ آﺋﺮوﺑﯿﮏ ﯾﺎ ھﻮازی (ﺑﺠﺰ زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ از ﺷﯿﺒﯽ ﺑﺎﻻ ﻣﯽ روﯾﺪ) اﺳﺖ. اﯾﻦ اﻣﺮ ﺑﺮای رﯾﻪ ھﺎ ﮐﻪ ﺑﺮای ارﺳﺎل ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان اﮐﺴﯿﮋن ﺑﻪ داﺧﻞ ﺑﺪن ﻣﻨﺒﺴﻂ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ، و ﻗﻠﺐ ﮐﻪ ﺑﺮای اﻧﺘﻘﺎل اﯾﻦ اﮐﺴﯿﮋن ﺑﻪ ﺗﻤﺎم ﺑﺪن ﺿﺮﺑﺎن ﺳﺮﯾﻊ ﺗﺮی ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ، ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ.

ﻗﻠﺐ و رﯾﻪ‌ھﺎﯾﯽ ﻗﻮی اﺳﺎس ﺗﻨﺎﺳﺐ اﻧﺪام ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

کدام ماهیچه ها با دوچرخه سواری تقویت می شوند 
ﺣﺘﯽ ﺑﺎ تنها ﭼﻨﺪ ﻣﺎﯾﻞ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ، ﻣﺎھﯿﭽﻪ ھﺎﯾﺘﺎن از ﻓﻮاﯾﺪ آن بهره‌ﻣﻨﺪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﻋﻀﻼت اﺻﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ھﻨﮕﺎم دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻋﻀﻼت ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎﻻی ران ، ﻋﻀﻼت پشت ران و ﻋﻀﻼت ﺳﺎق ﭘﺎ ھﺴﺘﻨﺪ. علاوه بر عضلات ذکر شده دوچرخه سواری سبب تقویت مهمترین عضله بدن یعنی قلب می شود.

تاثیر دوچرخه‌سواری در روحیه فرد 
اﻧﺠﺎم ورزش ﻣﻮادی ﻣﻌﺮوف ﺑﻪ اﻧﺪروﻓﯿﻦ ھﺎ را ﺑﻪ داﺧﻞ ﺟﺮﯾﺎن ﺧﻮن رھﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﻣﻮاد ﺣﺲ رﺿﺎﯾﺖ و ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ را شما اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ، در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻪ ﮐﺎھﺶ اﺳﺘﺮس و فشار های عصبی ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

ﺑﻪ طﻮر طﺒﯿﻌﯽ اﮔﺮ در ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻣﻄﺒﻮع و دﻟﭙﺴﻨﺪ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری ﮐﻨﯿﺪ ﺳﻄﺢ رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻤﺎ ﺣﺘﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ھﻢ ﺧﻮاھﺪ ﺷﺪ.

استرس و بهبود شرایط کاهش روحی 
انجام ورزش مواد معروف ها را به اندروفین به داخل جریان خون رها می کند.این مواد و حس رضایت خوشحالی را می ایجاد کنند, در نتیجه به کاهش استرس کمک می کنند. به طور طبیعی اگر در محیطی مطبوع و دلپسند دوچرخه سواری کنید سطح رضایت شما حتی بیشتر هم خواهد شد.

 افزایش هوش 
دوچرخه سواری مقدار اکسیژنی را که سلول‌های خونی منتقل می‌کنند، افزایش می‌دهد. اکسیژن بیشتر در سلول‌های ما بدین معناست که کل بدن می‌تواند سریعتر و با کارایی بیشتر کار کند. مطالعه ای که در دانشگاه ایلیونز انجام شده نشان داد آن دسته از افرادی که از یک زندگی کم تحرک به دوچرخه سواری روی آورده بودند، میزان افزایش هوش در آن‌ها به میزان ۱۵ رصد بوده است.

 افزایش طول عمر

تمرینات منظم هوازی نه تنها از پیش آمدن شرایط خطرناک مانند بیماری های قلبی عروقی، چاقی مفرط، دیابت، و حتی سرطان جلوگیری می‌کند؛ بلکه بازسازی سلولی در بدن را نیز تقویت می‌کند. بنابراین، اثرات پیری در بدن دیرتر ظاهر می‌شوند. افرادی که به طور منظم ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه سواری یا دو انجام می‌دهند، در مقایسه با بقیه افراد بیشتر عمر کرده و زندگی سالمتری دارند.

تقویت قلب

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به صورت منظم دوچرخه سواری می‌کنند شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهند. همچنین از دیگر فواید دوچرخه سواری افزایش اکسیژن رسانی به قلب و ریه است. برای داشتن ریه قوی و قلبی سالم به شما توصیه می‌کنیم روزانه ۲۰ دقیقه دوچرخه سواری کنید.

کاهش علایم پیری

مطالعات اخیر در دانشگاه استنفورد نشان داده است که  دوچرخه سواری منظم علایم پیری را کاهش می‌دهد و همچنین از پوست در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می‌کند. اینکار از طریق افزایش گردش خون و اکسیژن در بدن انجام می‌شود که در نتیجه آن اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سلول‌های پوست خواهد رسید.

داشتن خواب راحت

تحقیقی که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شد، حاکی از آن بود که افرادی که از مشکل بی‌خوابی رنج می‌بردند و یک روز در میان ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری می‌کردند، بهبودی را در الگوهای خواب خود مشاهده کردند. به گونه‌ای که در مدت زمان کمتری خواب‌شان می‌برد و زمان بیشتری را نیز می خوابیدند.

افزایش خلاقیت

دانشمندان براین باورند که ورزش های هوازی در تقویت خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله موثر است و به نویسندگان، موسیقیدانان، مهندسان، و هر فرد دیگری که روی پروژه ای کار می‌کند، کمک می‌کند تا تصمیم درست بگیرید و در این فرآیند خلاقیت خود را به رخ دیگران بکشد.

فواید دوچرخه سواری برای خانمها

خانمها به دلیل ظرافت و آسیب پذیر بودنشون باید بیشتر از خودشون مراقبت کنن. یکی از بهترین روش های مراقبت، ورزش کردنه و چه ورزشی بهتر از دوچرخه سواری. اونها میتونن با دوچرخه سواری هم محافظت بیشتری از بدنشون داشته باشن و هم فیزیک مناسبی برای خودشون به وجود بیارن. برخی از فواید دوچرخه سواری برای خانوم ها عبارتند از:

کاهش بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان و دیابت.
کاهش چربی های اضافه ی شکمی و چاقی.
بسیاری از مشکلات مشترک بین خانم ها را کاهش میده.
سلامت روان را بهبود می بخشه.
در بهتر شدن شرایط زندگی اجتماعی فرد موثره.
عزت نفس و اعتماد به نفس را بالا میبره.
عاملی برای صرفه جویی در زمان.
همه ی افرادی که از این ورزش بهره میبرن باید مراقب خطرات محیطی که ممکنه براشون پیش بیاد باشن. خطراتی مانند برخورد با اتومبیل یا عابرین پیاده و یا لیز خوردن دوچرخه در شرایط بد جوی و مسائلی شبیه اینها.

دوچرخه سواری برای کودکان

بچه ها علاقه ی بسیار زیادی به دوچرخه و دوچرخه سواری دارن و این اصلا چیز بدی نیس و خیلی هم مفیده. اونها با این کار علاوه بر بازی کردن بدون اینکه بدونن به بدنشون هم کمک میکنن تا سالمتر بمونه. دوچرخه سواری در کودکان علاوه بر اینکه براشون خیلی سرگرم کنندست فواید خیلی خوبی داره مثل:

از نظر فیزیکی برای بدنشون بسیار مفیده.
ذهن آنها را خلاقتر و بازتر میکنه.
روشی عالی برای رشد بیشتر و قویتر شدن مفاصل کودکان.
برای محیط زیستی که بچه در آن تنفس میکنن و در حال بازی اند بسیار مفیده.
تاثیر دوچرخه سواری بر روی کمر درد

دوچرخه سواری یک فرم بسیار پرطرفدار برای تمرینهای هوازیه. معمولا افرادی که کمر درد دارن گزینه ی مورد علاقشون دوچرخه سواریه. هرچند که باید خیلی از موارد را در هنگام ورزش رعایت کنن تا دردشون بدتر نشه. دوچرخه سواری نسبت به دویدن و یا ایروبیک کمتر به ستون فقرات فشار وارد میکنه و فشار کمتری روی کمر به وجود میاد. این افراد زمان نشستن روی دوچرخه کمی خودشونو به سمت جلو میارن تا فشار روی کمرشونو به کمترین حد ممکن برسونن. در بعضی موارد هم افرادی که کمر درد دارن برای اینکه بتونن از این نوع ورزش بهره ببرن از دوچرخه های ثابت هم کمک میگیرن.

چه کسانی نباید دوچرخه سواری کنند؟
البته فراموش نکنید که شروع این کار نیاز به سلامت کلی بدن هم دارد. چون فعالیتی است که تمامی بدن را از جمله مفاصل و عضلات را درگیر می کند. پس افرادی که از درد زانو رنج می برند یا عضلات قدامی ران (چهارسر) ضعیفی دارند، بهتر است در ابتدا با تمرینات ساده تری این عضله ها را تقویت کنند و سپس این ورزش را شروع کنند.

 

در هر حال استفاده از دوچرخه برای این افراد هم مانعی ندارد. به شرطی که ارتفاع آن را طوری تنظیم کنند که حین رکاب زدن زانو بیش از اندازه خم نشود (زانو حین رکاب زدن از سطح نشیمنگاه بالاتر نرود) و فرد روی زین احساس راحتی داشته باشد.


افرادی هم که شرایط ویژه بدنی ندارند و فعالیت ورزشی برای آن ها محدودیت ندارد می توانند این ورزش را انجام دهند، برای انجام ورزش دوچرخه‌سواری فقط در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی محدودیت وجود دارد، آن هم در شرایطی که نارسایی خاصی دارند. این‌ افراد در هوای آلوده نباید دوچرخه‌سواری کنند. در بقیه موارد که شخص مشکلی در مفاصل زانو، مچ‌ پا و لگن ندارد، انجام این کار خیلی هم مفید است.

همچنین بخوانید :

دلنوشته های زمستانی

چگونه پس از طلاق به زندگی خود سر و سامان دهیم

اصلی ترین بخش مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

 

منبع: wikibooks